zondag 25 april 2021

Bijna klaar!

 Ja, ja, hij is bijna klaar!

Helemaal op de machine gemaakt en dat is prima bevallen. Nu alleen de bies nog.
Die zet ik er eerst aan de voorkant met de machine op en dan maar eens kijken of het lukt om de achterkant met de hand te doen.
Het is niet helemaal zonder slag of stoot gegaan.
Maar dat hoort er bij, toch? 
Nou, voor mij in ieder geval wel 😊
Ik had eerst alle lijntjes met een stiksteekje doorgequilt maar dat vond ik toch niet zo mooi en toen probeerde ik het met een heel klein festonsteekje. En kijk; veel leuker.
Dus hup, alle lijntjes nog een keer maar nu met het festonsteekje.
Toen dat klaar was moesten de randen er aan. Ik deed alles quilt as you go.
 Dus even bedenken hoe ik dat ging doen.
Eerst de achterkant eraan met de naald helemaal in de 
rechterstand en daarna de voorkant eraan met de naald pin de middenstand dan zie je aan de voorkant de steekjes van de achterkant niet meer. Oei probleempje. De stof rulde op. Voetdruk verlaagd maar dat hielp niet.
 Lang leve FB, even deze foto er op gezet en hulp gevraagd.
Antwoorden van “bovendruk verlagen tot meer spelden. En dat met die spelden dat hielp.
Maar.... toen prikte ik mij constant in mijn linker hand, vingers en arm doordat die arm, hand en vingers zich niet altijd bevinden waar mijn hersens denken dat zij zich bevinden. Dus overgegaan op rijgen en dat ging prima.
 Door de verhoging die Wim voor me gemaakt heeft kon ik dat staande doen en dat werkt een stuk prettiger dan zittend. Ook heerlijk bij het snijden van de stof trouwens. Keurig met afgeronde hoeken. 
Koesteren die man!
Doe ik!
Dan de tussenlaag, quilt plat neerleggen, bovenkant terugslaan en de tussenvulling op de verkeerde kant van de achterkant plakken. 
Dan de vulling met lijm bespuiten en de bovenkant eroverheen slaan en glad strijken. Fluitje van een cent. Nou jaaa.........
Niet altijd natuurlijk want het was soms best wel een dingetje om te zorgen dat de lijm niet meteen alles vastplakte wat er maar even langs kwam.
Maar het is mij goed bevallen dus voor herhaling vatbaar.
Ho, moet je de boel er niet natuurlijk verkeerd-om aan naaien. ;(
Dom, dom,dom! Loshalen en opnieuw.
Ik heb de randen heel simpel gequilt; rechte lijnen schuin op de stof in twee richtingen zodat er ruiten ontstaan.
En wat was ik weer blij met mijn machientje met de grote tussenruimte!
En wat te denken van dit schattige patroontje op het smalle tussenrandje?
Leuk hè 
En nu ligt de bies klaar om er aan gezet te worden.
Sarah heeft hem gister goed gekeurd dus ....
Zij kwam gister mee met haar papa die Wim hielp met de carport te slopen zodat daar het nieuwe tuinhuis kan worden gebouwd en toen bood zij mij heel lief aan om mij te helpen met de quilt 🥰
Iedere week komt zij even kijken hoe ver hij is en nu is het dus bijna zo ver. Vandaag de bies, morgen de tekst achterop en dan gaat hij in een mooi cadeapapiertje naar haar toe.
Tot zover deze quilt.
En nu nog even over het weer!
Niet dat dat nodig is want jullie merken natuurlijk zelf ook wel dat dat nou niet bepaald om over naar huis te schrijven is.
Maar ondanks die nare koude wind gebeuren er gelukkig wel ook echte lentedingetjes. 
Zoals:
De prachtig bloeiende magnolia
En deze genietende mama-eend met haar 10 schattige pulletjes
Wat voor ons dan toch ook weer genieten is.
Zo, lieve allemaal
Dat is dan toch een heerlijk lente gevoel om mee te eindigen.
Ik wens jullie een fijne week met hopelijk binnenkort niet alleen lente op de kalender maar ook lekker in het echie.
(Wim heeft zijn eerste vaccinatie gehad, ik morgen én ik ben begonnen met een dry needling behandeling en heb goede hoop dat dit de pijn gaat verminderen)
Dus, wat willen we nog meer?
Oh ja, LENTE!
Daaaag en vergeet niet:
Tel je zegeningen!

7 opmerkingen:

Lida zei

Wat een enige quilt is het geworden en wat heb je dat leuk gedaan met dat festonsteekje! Petje af! Gave tafel ook!
Groetjes,
Lida

Klaske zei

Fijn dat het is gelukt Gerda! Je zou de spelden ook om kunnen draaien, punt naar rechts. Kun je je in ieder geval niet meer aan je linkerhand prikken😉. Zelf ben ik links en doe dat meestal, maar jij bent rechtshandig, dan is het lastig om ze er uit te halen. Maar als je( en nu zal ik wel commentaar krijgen ) heel voorzichtig over de spelden heen naait kun je ze er later zo uithalen.
Succes met de bies en laat de lente maar komen!

wilma oud zei

Wat goed dat je doorgezet hebt en al zo ver bent. Echt fijn om te horen wat je allemaal weer kunt. En de eerste spuit al gehad. ! Ik krijg vanmiddag mijn eerste. Geeft toch iets meer rust in je hoofd. Nog een fijne zondagmiddag. Groetjes Wilma Oud

Ineke zei

Wat geweldig mooie quilt!!! Ik heb grote bewondering voor jou, zoals jij je gang gaat, niet de moed opgeeft. 🌷🐞 Fijne zondagavond en week. Liefs van Ineke

Floor zei

Sarah zal straks superblij zijn met haar mooie quilt.
Nog heel veel werk op de machine en soms weer uithalen, maar het is gelukt.
Heerlijk dat het voorjaar weer losbarst. Misschien nog wat fris, maar de zon is zo heerlijk.

sylvia zei

Hallo lieve doorzetter, wat zal Sarah blij zijn met haar mooie quilt. Gaaf! Ja, wat een heerlijk weer. Uit de wind, in de zon: heerlijk! Zo zijn er weer veel zegeningen. Groetjes Sylvia

Berna zei

Hoi Ger, een quilt met hindernisjes maar ik vind het zo stoer dat je doorzet! Sarah mag trots zijn op haar oma. Wat zal ze blij zijn met haar quilt. Liefs van mij.