donderdag 21 juli 2016

Statines

Iedereen met een te hoog cholesterolgehalte weet wat die Statines zijn. 
Je hebt ze in alle soorten en maten en ze zijn bedoeld om het cholesterolgehalte in je bloed omlaag te brengen.
Dat doen ze ook.
Maar helaas doen ze nog veel meer en dat is niet allemaal even fijn. Ik heb ze nu al een aantal jaren geslikt en inderdaad met goed gevolg voor het cholesterolgehalte in mijn bloed.
Heel veel bijwerkingen gehad en een paar keer een andere gekregen van de huisarts. Ik begon met pilletjes van een cent per stuk, ging toen naar pilletjes vsn een dubbeltje en slik nu al weer een hele tijd pilletjes van ruim een euro per stuk. Ongeveer hoor allemaal.
Maar nog steeds ondervind ik nare bijwerkingen ervan.
Tel daar bovenop alle alarmerende berichten over diezelfde statines en je begrijpt dat het me niet lekker zit. Een paar jaar geleden heb ik het er al eens met mijn huisarts over gehad maar die was heel duidelijk: gewoon blijven slikken als je geen hersenbloeding, hartinfarct of ander onheil over je af wil roepen. Nou behoor ik inderdaad wel degelijk tot de risicogroep met ouders en grootouders die de klos waren met herseninfarcten en hersenbloedingen maar toch .....
"Een hersenbloeding of infarct is niet erg als het dan maar wel een goeie is." Aldus mijn huisarts.
En inderdaad, je moet er natuurlijk niet aan denken dat je 10 jaar half verlamd en niet meer fatsoenlijk kunnen praten nog denkend in je rolstoel hangt.
En toch heb ik besloten de Statines niet meer in te nemen en op de alternatieve toer te gaan.
Best eng.
Maar ik zal me de komende tijd wat vaker laten controleren en als blijkt dat ik het op deze manier niet onder controle kan houden zal ik ook daar mijn conclusie uit trekken en terug gaan naar de Statines.
Maar ik ga het proberen. Met rode rijstpillen (ik weet het, ook niet geheel onbesproken), walnoten, spinazie, havermout (vlokken en melk), heel veel thee en allerlei andere aanpassingen in mijn voeding. 
Vanmorgen heb ik mijn statinepil voor het eerst niet ingenomen.
Ik ben benieuwd en hou jullie op de hoogte want er zijn er onder jullie vast meer met een soort gelijk verhaal.

Zo, dat was dat en nu nog even iets gezelligs...
Barbequefeest ; onze Saartje is er gék op.
(Ik gelukkig niet zo)

Tel je zegeningen.

5 opmerkingen:

Floor zei

Heel verstandig Gerda om eens op de alternatieve manier verder te gaan.
Ik ken verschillende mensen die de rode rijstpillen gebruiken en ze hebben er baat bij. Het gaat goed omlaag en ze hebben die chemische troep niet meer nodig.
Als je me even mailt, dan stuur ik je een mail door van iemand die het ook gebruikt, met cijfers en zo. Misschien wel interessant.
Het gebruik van Vit. B12 daarbij wordt ook aangeraden.
Groetjes,
Floor

Roelien zei

Hoi,

Gebruik van goede honing met kaneel schijnt heel goed te zijn.

Groetjes, Roelien

quiltlodge gerda zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
quiltlodge gerda zei

Oh hartstikke fijn Floor. Ik stuur je een mailtje. En dank je wel!

quiltlodge gerda zei

Ho, ik had per ongeluk de reactie voor Floor hier neer gezet. Vandaar die verwijdering.
Maar jij ook heel erg bedankt voor de tip Roelien. Alle tips zijn welkom en de honing ga ik 's morgens met de kaneel en blauwe bessen in mijn havermoutpap doen. Nog lekker ook! Groetjes