zaterdag 13 maart 2021

De muisjes

 Jaaaaaaaaaa, de hartjesrand is klaar!!!

Wat zeg ik?

Alle blokken zijn klaar!

  •  Jawel, ik heb ze toch allemaal op de machine extra doorgestikt, op aanraden van Rita van het quiltlokaal. Zij was bang dat er anders te grote stukken los op de vulling zouden komen te liggen die dan later zouden gaan “fluffen”. En daar had ze natuurlijk helemaal gelijk in. Het was net even het zetje dat ik nodig had.  Een heel gedoe maar eigenlijk ging het beter dan ik vantevoren had gedacht. Eigenlijk kon ik best wel veel blokken met “rechte” lijntjes doorstikken en bij de muisjes heb ik er een mooi randje omheen gestikt. Ik laat even het een en ander zien: 

De hartjesrand

Het liefste muisje van de klas. Elk hartje half omgestikt tegen de randjes aan en het muisje zelf ietsje van de rand af.
Lekker kopje Thee inschenken

Natuurlijk met een lekker taartje. Hier kon ik mooi tussen en de taartrandjes een wit festonsteekje maken (slagroom 😃) en hoefde ik de quilt dus niet tussendoor te draaien.
Net als hier bij de dekentjes 
En het tentje kreeg ook mooie feston randjes en een paar extra siersteekjes op het tentje zelf.
En wat te denken van het hart? 
Eigenlijk denk ik dat het ook nog ergens in het midden moet worden vast gezet maar dat moet dan erg klein worden en dat wordt lastig. Oh, terwijl ik dit zit te typen bedenk ik mij dat ik er wel een houten hartjesknoopje in kan zetten! Ik ga er gelijk even eentje van boven halen! 

Twee gevonden! Straks maar eens even kijken welke het leukst staat. Maar ik naai ze er pas op na het wassen. En dan doe ik er ook meteen eentje op de theepot, dat stukje is ook nog wel een beetje groot.

Verder alle blokken een extra strikjes-slinger gegeven.
Stukje van de achterkant. Leuk hè. Ook van het quiltlokaal.
Net als de rode stof voor de bies
En toen ik daar toch was heb ik ook meteen nog een paar klosjes garen meegenomen waarvan de kleur verloopt naar een lichtere, donkerdere of zelfs geheel andere kleur. Nu ik voortaan alles met de machine ga festoneren ben ik bezig met een voorraadje hiervan aan te leggen omdat ik het een leuk effect vind geven.
En over voortaan gesproken ... iemand waarschuwde mij voor een diep donker gat van verveling nu de muisjesquilt bijna klaar is.
😳
Mwah, dat gaat wel meevallen denk ik 😃
Ik wilde voor Saartje een hartjesquiltje maken. Ik vond dat namelijk erg leuk om te doen, kan op de quilt as you go manier én Saartje is mijn lieve hartendiefje ❤️
Zij werd er ook al helemaal blij van maar had toch ook een klein verzoekje dat zij heel zacht in mijn oor fluisterde: 
“Maar oma, mag er dan ook alsjeblieft een eenhoorntje bij?”
Tja,  en wat doe je dan? Dan ga je natuurlijk als de wiedeweerga op zoek naar iets met een eenhoorn.
Dus, berichtje op Facebook gezet met de vraag of iemand wist waar ik een leuke sampler van een een hoorn zou kunnen vinden. 
Heel veel reacties gekregen maar de meeste van patronen van eenhoorns en dat was niet wat ik zocht.
Gelukkig zat er ook eentje tussen met een tip over een geweldige sampler.
Bea (Dietz) heel hartelijk bedankt voor die geweldige tip!
Kijk eens wat een beeld van een sampler. Gauw besteld bij Stegemanstextiel in Rouveen.
Belt die mijnheer mij ook nog op om naar ons huisnummer te vragen; was ik vergeten te vermelden. (Dom). 
En de volgende morgen lag hij al op de mat met dit lieve kaartje.
En ondertussen had ik ook een berichtje van Rita (Quiltlokaal in Sneek) dat zij ook een leuk stofje in de winkel had en kijk eens:
Wat een mooie hè. Prachtige stof met bloemen en eenhoorns. Alsof het er voor gemaakt is.

(uh Gerda, dat is het ook!)

Samen met Rita de afmetingen voor de quilt en de verschillende stroken berekend en meteen de tussenvulling aangeschaft voor deze quilt en de daaropvolgende. (De Margootjes van Supergoof!) Ik vertelde Rita dat ik dus alles ga festoneren op de machine en dat ik daar graag oplosbaar vlies of H-nogwat voor wilde hebben maar zij gaf mij een veel beter idee namelijk dubbelzijdig plakbaar vlies. Daar heb ik nog nooit mee gewerkt en zij nam, heel lief, alle tijd om ook dat uit te leggen.

Al met al ben ik ruim een uur in de winkel geweest (op afspraak) en heeft zij mij fantástisch geholpen met van alles en nog wat om de brei die ik af en toe in mijn hoofd heb weer netjes geordend te krijgen.

Ze stuurde mij zelfs gister nog een foto van een overzichtstekening die zij gemaakt hoe het eenhoornquiltje in elkaar te zetten.

Rita, dank je wel!

Zo en na al dit gereutel over quilts, dan nog even iets voor een glimlach om het weekend mee te beginnen.

Mats komt van de wc en zegt tegen opa:

“Ik moest alleen even piesen”

“Wat zeg jij nou?” Vraagt zijn vader. “Dat is toch niet netjes, dat woord?!”

Waarop Mats weer naar opa kijkt en vraagt:”is dat vloeken?”

“Nou nee.” zegt opa “dat niet, maar het is niet netjes, het is een beetje plat praten.”

Waarop ik aan  Mats vraag: “weet je wel wat dat betekent, plat praten?”

Mats kijkt mij bloedserieus aan en zegt:

“Jawel, dat is gewalste woorden.”

En gaat verder met zijn tekening.

Lieve allemaal, doe voorzichtig 

en zoals altijd

Tel je zegeningen! 

9 opmerkingen:

Ons Quiltlokaal zei

Ik ben blij dat ik je heb kunnen helpen en dat je straks weer heerlijk verder kunt. Je muisjesquilt is zo lief met die kleine muisjes en al die lieve hartjes. Een lust om te zien en zo mooi gemaakt.

Floor zei

Fijn dat de kersenmuisjesquilt nu bijna klaar is, en je gelijk alweer in de startblokken staat voor een volgende, met hartjes. Altijd leuk natuurlijk, vooral met zo'n leuk panel als middenstuk.

Marion van de Sande zei

Mooi dat alles 'quiltwise' op z'n plek viel. En inderdaad, je laatste alinea bracht een glimlach op mijn gezicht. Fijn dat het hier voor altijd bewaard blijft.

Coby Breitner zei

Wat een heerlijk lekker lang blogje. Fijn dat je weer zo met het quilten bezig kan zijn en je weg hierin vindt. Toevallig zat ik gister op de stoffensite van Tessuti in Den Haag, ook online kun je bestellen. Daar staat ook een leuke eenhoornstof voor leuke prijs. Misschien iets voor de achterkant. Fijne zondag

quiltlodge gerda zei

Dank je wel!

quiltlodge gerda zei

Ja, ik ben ook blij! Het was erg leuk om aan te werken maar ik ben er ruim 2,5 jaar mee bezig geweest en dan heb je ook wel weer eens zin in iets anders hè. Bovendien bevalt het festoneren op de machine heel goed dus heb ik er echt zin in om een hele quilt zo te maken. Groetjes

quiltlodge gerda zei

Fijn, dat het bij jou ook een glimlach op je gezicht bracht. Mats (4jaar) is gek op allerlei soorten grote voertuigen en vandaar dat hij meteen bij het woordje “plat” de connectie met een wals kreeg denk ik. Als we later nog eens in mijn gedrukte blogboek bladeren is het inderdaad leuk om dit soort dingen weer tegen te komen denk ik. Groetjes

quiltlodge gerda zei

Ooh, dank je voor de tip. Ik hou het adres er in maar voor de achterkant heb ik wel al de stof van het Quiltlokaal met de bloemen en de eenhoorns. Maar nogmaals dank je wel voor de tip! Groetjes

quiltlodge gerda zei

Groetjes.