zaterdag 6 mei 2023

Nantes en weer een paar blokjes!

 Zo, het is weer even geleden maar ik heb een heeel goed excuus.

We waren namelijk lekker even met de caravan op pad. Waar naartoe? Nou, we waren eerst naar Nantes voor de beurs en tentoonstelling. En dat zijn een BEURS en TENTOONSTELLING kan ik je melden. Natuurlijk gingen we op als eerste naar  Janine en Willy. En we werden niet teleurgesteld; wat een prachtige stand had Janine!

Haar quilts hingen daar te schitteren ! Dus het was niet gek dat veel van haar mallen al snel uitverkocht waren. En voor mij heeft ze een lieve opdracht in haar boek (dat ik van Willy had gekregen😘) geschreven.
En dan de rest van de tentoonstelling!
GEWÉLDIG!
Wat hing er onwijs veel, veel van Nederlandse quiltsters. Nederland was dan ook de speciale gast van dit jaar. Ik heb er al heel veel op FB laten zien dus dat doe ik hier niet nog eens over. Maar een paar laat ik toch nog even zien omdat die de meeste indruk op mij hebben gemaakt.

Dit was de winnaar van de thema (molens) quilts. Heel mooi!
Prachtige kleuren!
Dit was een klein quiltje maar zó mooi
Heel leuk!
Zo leuk, allemaal wantjes met allemaal verschillende steekjes er op.
Dit is het schilderijtje dat vooraf ging aan het quiltje hieronder.

En een práchtig Hollands hoekje.
Deze schitterde je tegemoet. Ik geloof dat ik dit de mooiste vond.
En deze schatjes stonden op het schilderijtje dat vooraf ging aan het quiltje hieronder.
Beeldschoon!
Afijn, het was een waar paradijs van quilts, de een nog mooier/leuker dan de ander. Toen ik ze allemaal gezien had hebben we nog een klein stukje over de geweldige beurs gelopen maar inmiddels begon ik aardig moe te worden en dan begin ik te struikelen en dus vond Wim het wel mooi geweest.
Maar het was geweldig, ik ben heel blij dat ik er geweest ben. En ook nog twee lieve dames uit Belgiëtegen gekomen die ik ken van de heerlijke quiltweekenden die Sofie organiseerde. (Helaas niet meer 😢)En Aljona en Jacqueline uit de winkel in Schagen. Dat is dan toch een extraatje om die allemaal weer eens te zien.
Nantes zelf is natuurlijk ook de moeite van het bezoeken waard, een heerlijke stad aan de Loire. Gelukkig zat het weer mee, fris maar wel een lekker zonnetje.
Natuurlijk bezochten we ook het Île de machines.

Een geweldig “park” waar dieren op enorme grootte zijn nagemaakt van hout maar met een mechanische binnenkant waardoor zij waarheidsgetrouw bewegen. Heel indrukwekkend. Verder lekker op terrasjes gegeten.
Op zondag zijn we weer vertrokken uit Nantes en naar de invasiestranden in Normandie gereden.
Die wilde Wim heel graag zien. En ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb al vond ik het in de musea soms wel net even té heftig. Daar liep ik dan ook snel weer naar buiten. Vooral de films en het museum met taferelen met de geluiden erbij waren voor mij te veel.
Heel indrukwekkend waren ook de kerkhoven, zowel die van de Duitse gesneuvelden (veel jongens van 17, 18 jaar) als die van de Amerikaanse gesneuvelden. Wat ook veel indruk op mij maakte was Mont d’Hoc waar de geallieerden langs rotsen van het strand af omhoog moesten klimmen. 
Helden waren het!
Gelukkig was er ook nog iets leukers te zien namelijk het wandtapijt in Bayeux💝
Prachtig! Een 70 meter lang wandkleed door monniken gemaakt over de slag bij Hastings in 1066. Niet dat dat nou zo’n leuk gebeuren was maar het kleed hangt in een zeer rustieke omgeving en is toch een stuk minder heftig dan de verslagen bij de invasiestranden. Bovendien ongelooflijk fijntjes geborduurd.

Oh, er komen hier twee logeetjes binnen. Morgen of overmorgen weer verder.
Tot dan!
Tel je zegeningen!

2 opmerkingen:

Coby Breitner zei

Prachtig allemaal, moet toch echt ook eens naar Nantes toe.
Kijk uit naar je volgend blog.
Groetjes Coby

Floor zei

Jullie hebben het daar fantastisch gehad.
Had al veel gezien van de tentoonstelling via Instagram bij Judith van de quiltwinkel in Zutphen.
Prachtige quilts laat jij zien, dat was echt genieten, maar natuurlijk heel vermoeiend.
Dat museum met al die erge beelden, nee dat zou ook helemaal niks voor mij zijn.