zaterdag 5 januari 2019

Zaterdag 12 mei en Zondag 13 mei, Banff

Oké Banff dus, het plaatsje dat we de vorige keer vanwege het weer hebben overgeslagen. 
Gelukkig deze keer niet want wat was het de moeite méér dan waard.
We kregen een prachtig plekje aan de buitenrand van de campsite met fenomenaal uitzicht.
Ik heb er heerlijk zitten te borduren in het zonnetje.
 Aan de overkant even een klein stukje naar beneden en daar stonden weer van deze rode stoelen. 
Je vindt ze verspreid over Canada op rustige plekjes met een mooi uitzicht.
Via een wandelpad vanaf hier door het bos dat je beneden ziet liggen kan je naar de rivier lopen of naar het stadje. Onderweg kom je van alles tegen maar niets om bang voor te zijn. Ze bekijken je en gaan rustig door met waar ze mee bezig zijn. Later kwamen ze nog uit het bos tevoorschijn en liepen doodgemoedereerd op de weg en de campsite op. Maar dat was later op de dag dus dat laat ik straks zien want natuurlijk heb ik er foto's van.
Maar nu is het nog zondagochtend en wandelen we langs een prachtig pad naar het stadje.
 Uit het bos was het opeens weer heel warm dus op een bankje maar even van lange broek naar rokje gewisseld. Het was er gelukkig niet druk ;)
In het centrum aangekomen eerst maar eens naar de Tourist Information
We worden geholpen door een vriendelijke dame die uiteraard ook weer vraagt waar we vandaan komen en op ons antwoord "We are from Holland." ons meteen vraagt of we het brood in Canada dan niet erg zoet vinden. En ja, dat is inderdaad zo. Zij vertelt dat er in Canada veel suiker in het brood gedaan wordt maar dat er in het straatje achter deze Avenue een bakker zit die "Hollands" brood bakt.
Verder vertelt ze over de Gondola; hoe we daar het makkelijkst kunnen komen en dat we vooral helemaal naar boven moeten gaan voor het fantastische uitzicht.
We bedanken haar hartelijk, draaien ons om en lopen weg.
En wat horen we dan......?
Doei!
Hè, hoor ik dat nou goed?
Ik draai me om en vraag haar of zij dat nou werkelijk zei.
Ze lacht en zegt: "Yes, that was me. My husband is from Utrecht."
Leuk hè.
Afijn, hierna natuurlijk even naar de bakker in het andere straatje en brood gekocht (lekker!) en natuurlijk nog wat andere lekkernijen want daar zijn ze errug goed in daar.
daarna naar de bushalte voor de gondola.
Daar moesten we een half uurtje op wachten dus even nog wat in de rondte gekeken; het is een leuk typisch Canadees wintersportstadje dus gezellig om wat in rond te wandelen. 
En wat zie ik schuin tegenover de bushalte?
Een fantastisch Kerstwinkeltje! Daar moet je dan natuurlijk wel even naar binnen.
Nou hebben wij hier ook leuke Kerstwinkeltjes maar dit overtrof werkelijk alles. Niet eens alleen vanwege de grootte maar vooral vanwege de práchtige spulletjes die ze er hadden. 


En véél! Ik kan nóg wel 20 foto's laten zien van allerlei prachtige wandjes en hoekjes.
Het half  uurtje was zó om we hadden bijna de bus gemist.
Maar gelukkig hield Wim de tijd in de gaten en stonden we op tijd bij de halte.Om ook dit nog even voorbij te zien komen; taxi nodig?
Had gekund maar de bus kwam er ook net aan en die was een stuk goedkoper én sneller dus toch daar maar in gestapt.
Op naar de gondola.
En daar gaan we dan, hoger en hoger en ik vind het "bijna" niet eng meer.

 Prachtig vergezichten.
 Wij zijn niet zo van de selfies.
Maar af en toe vinden we dat we er toch aan moeten geloven
 en wordt meteen weer duidelijk waarom we er niet zo van zijn ;)
Beneden ons ligt Banff en in de verte zien we zelfs de campsite.


 Ik heb een 180 graden fimpje gemaakt en hier gedownload. Ik hoop dat het werkt.

Het bovenste topje, waar je lopend over aangelegde houten paden en bruggetjes heen kon.
Er was hier een weerstation gevestigd waar de mensen vroeger helemaal lopend en klimmend heen moesten. Ik geef het je te doen! Verschrikkelijk! Voor mij tenminste.;)


 Diep, diep beneden ons Banff, de rivier en de campsite.


Banff en de rivier. 
Banff lig in het dal van de Bow River en wordt omringd door de steile toppen van de Cascade en de Stoney Mountains in het noorden, de Tunnel Mountain in het oosten en de beboste Sulphur Mountain in het zuiden.
Het was helemaal boven allemaal fantastisch te zien.
Zo, even bijkomen van alles.
En ja, dan moet je toch weer een keer naar beneden, hoe jammer ook.
Het was nog steeds prachtig weer en dus wandelden we lekker het centrum in.
Banff is een beetje een mondain maar o zo gezellig toeristisch stadje.
Dus daar konden we vast wel lekker eten dachten we.
Nou, dat klopte hoor.
Lekker buiten op een oergezellig terras in het zonnetje en lékkerrrrrrrrr! Als wij buiten de deur eten, neem ik vaak de zalm. Maar zo lekker als deze was, had ik hem nog nooooooit gehad en daarna trouwens ook niet. Ik heb het geloof ik al eerder geschreven dat ik de Canadese keuken zo geweldig vind. Echt, als je de Franse keuken de beste van de wereld vindt dan doe je wat mij betreft de Canadese zwaar tekort. Deze zag er redelijk eenvoudig uit maar neem een hap en je ervaart een explosie aan verrukkelijke smaken! En terwijl ik zat te genieten van mijn zalm, at Wim zijn vingers bijna op bij zijn burger en dat zegt óók wat hoor.
En na dit feestje zijn we op ons gemakkie weer terug naar de bus gelopen om nog lekker een paar uurtjes buiten bij de camper na te genieten. 
En genieten werd het! 
Niet in de laatste plaats door de aanwezigheid van deze heerlijke fudge die we die middag ook nog even op de kop getikt hadden. Mmmmmmm, ik ben er gek op!
  
We zaten heerlijk in het avondzonnetje (grote voordeel van zo vroeg in het jaar op vakantie te zijn) van het uitzicht te genieten en alle hoogtepunten van die dag nog eens door te nemen,  toen er plotseling bezoek op dook. 
 Vlak voor onze neus! Eerst één maar al snel volgde er een tweede.


En toen vanaf de andere kant een hele kudde.

 

Heel rustig bekeken ze ons en de auto's die stopten en graasden ze een beetje in de berm.
Na een half uurtje werd het frisser en gingen wij binnen zitten en warempel, kennelijk werd het toen minder interessant voor ze want statig verdwenen ze weer in het bos.
Wat een fantastische dag was dit!

2 opmerkingen:

Ineke zei

Wat een mooi blogje, prachtige foto's en leuk geschreven. Dat kerst-winkeltje, daar ben ik ook geweest, de laatste keer dat wij in Banff waren. Alleen zijn we nog nooit met de gondola naar boven gegaan, dat gaat vast nog eens gebeuren.
Heerlijk eten, ja dat klopt, wij genieten ook altijd zo van het eten daar. Wil je een goed Canadees restaurant (enige) hier in Nederland, dan zou je die in Lochem eens moeten opzoeken. De naam is Mondani!
Fijn weekend

quiltlodge gerda zei

Hoi Ineke, wat een geweldige tip geef je me daar zeg! We gaan daar zeker een keer heen! Dank je wel!!!